De elektrische Mazda MX-5: een klassieker met moderne kracht

De Mazda MX-5 NA, al decennialang geliefd om zijn lichtvoetigheid en speelse karakter, krijgt een elektrische hergeboorte dankzij het Britse bedrijf Electrogenic. Met behoud van zijn charme biedt deze nieuwe versie een moderne twist die zowel prestaties als duurzaamheid combineert.
Electrogenic, bekend van elektrische ombouwprojecten zoals de Mini, Citroën DS en Porsche 911, richt zich nu op de eerste generatie Mazda MX-5. Het resultaat? Een auto die slechts 100 kilo zwaarder is dan het origineel, maar dankzij een elektromotor met 162 pk aanzienlijk sneller presteert. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt nog maar zes seconden, terwijl de topsnelheid nagenoeg gelijk blijft op 185 km/u.
De elektrische MX-5 wordt aangedreven door een 42 kWh-accu, verdeeld over meerdere locaties in de auto, waaronder de voormalige motorruimte en de plek van de benzinetank. Dit slimme ontwerp zorgt voor een rijbereik van ongeveer 240 kilometer. Snelladen is mogelijk, al duurt een volledige laadbeurt bij een snellader nog steeds een uur. Ideaal dus voor roadtrips, mits je onderweg een lange lunchpauze inplant.
Hoewel de exacte kosten voor de ombouw van een MX-5 NA nog niet bekend zijn, geven eerdere projecten van Electrogenic een indicatie. Zo kost de ombouw van een klassieke Mini ongeveer 25.000 euro, exclusief de aanschaf van de auto. Voor verzamelaars die een originele MX-5 NA willen elektrificeren, komt daar nog eens een bedrag tussen de 10.000 euro en 20.000 euro bij voor een goed bewaard exemplaar.
De MX-5 NA, oorspronkelijk uitgerust met een 1.6-motor en 116 pk, heeft altijd bekendgestaan om zijn perfecte balans en ongeëvenaarde rijplezier. Met deze elektrische upgrade blijft dat gevoel (redelijk) behouden, terwijl de prestaties en duurzaamheid naar een nieuw niveau worden getild.