Revolutie in rotatieland: Mazda blaast nieuw leven in wankelmotor
Mazda blaast nieuw leven in de wankelmotor met ambitieuze plannen voor een tweerotorige opstelling. Deze ontwikkeling moet niet alleen een toekomstig vlaggenschip van de Japanse autobouwer aandrijven, maar ook bijdragen aan krachtige, innovatieve elektrische voertuigen.
Mazda werkt aan een productieversie van de vorig jaar onthulde Iconic SP Concept, een sportcoupé met een unieke aandrijflijn. De tweerotorige wankelmotor in deze auto fungeert (helaas) niet als directe aandrijving, maar als generator voor een elektrische aandrijflijn met 370 pk. Met een bijna perfecte gewichtsverdeling van 50:50 en een relatief laag gewicht van 1.450 kilo belooft de Iconic SP wel een indrukwekkende mix van prestaties en balans.
Volgens Mazda’s CEO, Masahiro Moro, is de stap naar een tweerotorige wankelmotor essentieel voor markten zoals de VS, waar meer vermogen nodig is. “De rotors draaien los van elkaar in aparte kamers, maar zijn verbonden met één as. Dit ontwerp genereert meer elektriciteit, wat perfect aansluit bij de behoeften van Amerikaanse klanten,” aldus Moro.
Mazda's toewijding aan de wankelmotor gaat verder dan alleen sportcoupés. Het bedrijf ziet potentie in het gebruik van deze technologie in andere elektrische voertuigen. Een eerdere versie met een enkelrotormotor debuteerde al in de Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV, maar voor bredere acceptatie en strengere emissienormen wordt nu een krachtigere opstelling ontwikkeld.
Hoewel de Iconic SP als concept relatief groot is ontworpen, overweegt Mazda een productievariant met de afmetingen van een Miata. Dit zou kunnen zorgen voor een compactere, maar nog steeds krachtige en wendbare sportwagen.
Naast de wankelmotor heeft Mazda ook plannen voor de Skyactiv-Z, een nieuwe generatie benzinemotor die vanaf 2027 in productie gaat. Deze motor belooft optimale efficiëntie zonder gebruik van turbo’s en is ontworpen om te voldoen aan strengere emissieregels.