Facelifts moeten Seat de komende jaren overeind houden
Seat is de afgelopen jaren niet bepaald een bron van innovatie en moderniteit te noemen. Veel mensen vroegen zich lang af hoe lang het merk nog zou blijven te bestaan, die vraag is nu beantwoord. Seat CEO Wayne Griffiths onhulde onlangs dat de Leon, Arona, Ibiza en de Ateca een facelift zullen ondergaan.
De toekomst van Seat is al even onderwerp van discussie. Er zijn al lange tijd geen nieuwe modellen geïntroduceerd en zustermerk Cupra heeft zich van Seat afgescheiden. Cupra fabriceert nu op eigen houtje auto's en heeft inmiddels drie nieuwe modellen op de markt gebracht. Waar Cupra op elektrisch vlak innoveert teert Seat al jaren door op oude modellen met klassieke verbrandingsmotoren. Waar je zou verwachten dat de verkoopcijfers van Seat erg tegen vallen is dat niet het geval, vorig jaar wisten de Spanjaarden weer aanzienlijk meer auto's te verkopen
Nu komt de CEO van Seat Wayne Griffiths met het nieuws dat er eindelijk weer geïnvesteerd gaat worden in Seat. Tijdens een presentatie van de jaarcijfers deed Griffiths een boekje open over de toekomstplannen van Seat. Hieruit kwam naar voren dat er de komende tijd helaas geen nieuwe modellen op de markt zullen worden gebracht. Om Seat met de tijd mee te laten gaan zullen de huidige modellen van Seat zullen allemaal een facelift ondergaan. De eerste twee auto's die zullen worden gefacelift zijn de Ibiza en Arona, hier toonde Ibiza tijdens de presentatie beelden van. Griffits zegt dat de laatste facelifts zullen zijn afgerond aan het eind van 2025.
De reden voor het doorzetten van de productie van huidige modellen ligt bij de verkoopcijfers. In 2023 werden er nog 288.437 auto's verkocht dit komt meer op 24% meer dan een jaar er voor. Het gaat dus eigenlijk helemaal niet zo slecht met Seat als veel mensen denken. Bij Seat verkopen ze ook nog meer auto's dan bij Cupra (230.739) waar drie nieuwe modellen zijn geïntroduceerd. Er is nu zelfs sprake van een mogelijke intrede van Seat in de EV-markt.