Nieuwe Mazda MX-5 krijgt grotere motor en behoudt handbak

Goed nieuws voor de puristen: de volgende generatie Mazda MX-5 blijft trouw aan zijn roots. De Japanse roadster krijgt een grotere motor, blijft licht en behoudt een sappige handgeschakelde versnellingsbak. Mazda bevestigt hiermee dat rijplezier nog steeds voorop staat, ook in een tijd van elektrische revolutie.
Mazda wil onder de 1.000 kilo blijven
Volgens Masashi Nakayama, hoofd van de designafdeling bij Mazda, wil het merk de volgende generatie MX-5 nog lichter maken dan de huidige. Het streven is een leeggewicht van minder dan 1.000 kilo. Daarmee zou de auto vergelijkbaar zijn met de Japan-only 990S-editie, die 990 kilo weegt en een 1.5-liter motor heeft. De nieuwe generatie blijft ook compact: minder dan vier meter lang, net als het huidige ND-model.
Geen turbo, wel meer inhoud
Mazda's Chief Technical Officer Ryuichi Umeshita liet aan Road & Track weten dat er géén turbo op de volgende MX-5 komt. In plaats daarvan werkt het merk aan een geheel nieuwe, atmosferische viercilinder: de Skyactiv-Z. Deze 2.5-liter motor is een directe opvolger van de huidige 1.5- en 2.0-liter Skyactiv-G-blokken. Volgens Umeshita levert de nieuwe motor “zeer goede prestaties” en is ook het brandstofverbruik “zeer goed.”
De Skyactiv-Z is ontworpen om te voldoen aan strengere emissienormen zoals Euro 7 en LEV IV. Mazda koos bewust voor een grotere motorinhoud, omdat een kleinere 2.0 met de zuinige lambda-verbrandingstechniek minder vermogen zou leveren.
Handgeschakeld blijft
Misschien wel het beste nieuws: de handgeschakelde versnellingsbak blijft. Mazda begrijpt zijn MX-5-doelgroep en bevestigt dat de nieuwe motor gekoppeld wordt aan een ouderwetse handbak. Dat is bijzonder, nu veel fabrikanten overstappen op automatische transmissies vanwege regelgeving en rijhulpsystemen.
Nog geen elektrische Miata
Hoewel Mazda onderzoek doet naar een elektrische MX-5, is zo’n model voorlopig onwaarschijnlijk. Het merk erkent dat een volledig elektrische versie te zwaar zou worden. Een milde hybride ligt meer voor de hand, vanwege de minimale impact op het gewicht.
Komt de 2.5 ook naar Europa?
Op dit moment wordt de MX-5 in Europa alleen nog geleverd met de 1.5-liter motor, omdat de 2.0 niet meer voldoet aan de uitstootregels. Als Mazda de nieuwe motor combineert met 48-volt mild-hybrid techniek, neemt de kans toe dat de Europese markt ook van het extra vermogen kan genieten.
Wanneer komt hij?
De huidige ND3-generatie is nog maar net vernieuwd in 2024, dus de opvolger laat nog even op zich wachten. Mazda plant de introductie van de Skyactiv-Z motor in 2027, te beginnen met de nieuwe CX-5. Pas daarna zal de volgende MX-5 waarschijnlijk verschijnen.