Hyundai onthult nieuwe generatie hybride aandrijflijnen met meer vermogen

Hyundai blijft niet stilzitten op hybride gebied. Terwijl het merk grote stappen zet met elektrische modellen als de Ioniq 5N, werkt het ook achter de schermen aan een compleet nieuwe generatie hybride aandrijflijnen. Die leveren meer vermogen dan ooit, maar verbruiken ondertussen fors minder brandstof.
Slimme techniek, meer kracht
De nieuwe hybride aandrijflijnen van Hyundai combineren een moderne benzinemotor met twee elektromotoren in de transmissie. De eerste elektromotor – P1 – start de motor, helpt met optrekken en laadt energie terug. De tweede – P2 – drijft de wielen aan. Afhankelijk van de gekozen configuratie leveren de aandrijflijnen tussen de 100 en 300 pk.
Opvallend is de innovatieve 2.5 T-GDI turbomotor. Die gebruikt een techniek waarbij de inlaatklep later sluit, waardoor het mengsel efficiënter wordt verbrand. Het resultaat: tot 45 procent minder verbruik, 19 procent meer vermogen en 9 procent meer koppel ten opzichte van de vorige 2.5 hybride. Het systeemvermogen bedraagt 334 pk en 460 Nm.
Voor SUV’s én hot hatches
De eerste modellen met de nieuwe techniek verschijnen in de Verenigde Staten, waaronder de Hyundai Palisade. In dat model haalt het systeem een verbruik van 1 op 14,1 – opmerkelijk voor zo’n grote SUV. Maar Hyundai kijkt verder: de hybride aandrijflijn komt ook beschikbaar voor achterwielaangedreven modellen van Genesis, Hyundai en Kia. Daarmee hint het merk op sportieve auto’s, mogelijk zelfs een nieuwe hot hatch in de N-lijn.
Ook interessant voor de Nederlandse markt is de vernieuwde 1.6 T-GDI hybride, die Hyundai inzet in middelgrote SUV’s zoals de Kona en Santa Fe. Volgens Hyundai wordt deze versie ruim vier procent zuiniger dan zijn voorganger.
De combinatie van slimme techniek en veelzijdigheid maakt duidelijk: Hyundai gelooft nog lang in hybrides, naast hun elektrische plannen.