Stellantis ziet verkoop en omzet sterk dalen in derde kwartaal
Autoconcern Stellantis zag in het derde kwartaal van 2024 zowel de omzet als de verkoop scherp teruglopen. Het bedrijf worstelt met dalende vraag in de VS en Europa, en past zijn winstdoelstelling naar beneden aan.
Stellantis boekte in het afgelopen kwartaal een omzet van 33 miljard euro, een daling van 27 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het concern leverde wereldwijd ruim 1,1 miljoen auto’s, een afname van 20 procent. Vooral in Noord-Amerika verloor Stellantis marktaandeel, grotendeels door forsere prijsverhogingen dan die van concurrenten. In Europa wist het bedrijf de omzetdaling enigszins te beperken door de verkoop van duurdere modellen, al zorgden productieproblemen voor vertraging bij de lancering van nieuwe modellen.
Het bedrijf noemt geen specifieke winstcijfers, maar cfo Doug Ostermann gaf aan dat de resultaten onder het potentieel blijven. Eind september verlaagde Stellantis de winstverwachting voor 2024 en houdt nu vast aan een aangepaste winstmarge van 5,5 tot 7,0 procent, aanzienlijk lager dan de eerder voorspelde 10 procent.
Stellantis-topman Carlos Tavares, die in 2026 vertrekt, waarschuwde eerder voor de mogelijke sluiting van Europese fabrieken door de toenemende concurrentie van Chinese automakers. Deze producenten zouden zich in Europa kunnen vestigen om de recente Brusselse importtarieven te omzeilen, wat volgens de EU leidt tot oneerlijke concurrentie.
Ook andere Europese automakers, zoals Volkswagen, worden hard getroffen door de internationale marktomstandigheden. De Duitse autobouwer dreigde eveneens met fabrieksluitingen in Duitsland en maakte bekend dat zijn kwartaalwinst met 42 procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar. Volkswagen overweegt loonverlagingen van 10 procent als mogelijke oplossing en gaat hierover volgende maand in overleg met het personeel.