40 jaar Lancia Ypsilon: van stijlvolle stadsauto tot sportief icoon

De Lancia Ypsilon viert zijn veertigste verjaardag met een gloednieuw model en ambitieuze plannen voor de toekomst. Wat ooit begon als een compacte stadsauto, groeide uit tot een symbool van elegantie, innovatie en prestaties.
De Lancia Ypsilon bestaat inmiddels veertig jaar en dat jubileum viert het merk met een nieuwe generatie van het model. Sinds 1985 zijn er meer dan drie miljoen Ypsilons verkocht, verspreid over vijf modelgeneraties en 36 speciale uitvoeringen. De nieuwste versie luidt een nieuw hoofdstuk in voor Lancia: elektrisch aangedreven, voorzien van moderne rijhulpsystemen en een luxe interieur.
Volgens CEO Luca Napolitano is de Ypsilon in al die jaren meer geworden dan zomaar een auto. “De Ypsilon staat voor karakter en elegantie. Met deze nieuwe generatie maken we een belangrijke stap richting duurzame en verbonden mobiliteit.” In juli 2024 liep de laatste auto van de vorige generatie van de band. Daarmee kwam een eind aan een lange periode van succes, en begon de volgende fase van Lancia’s vernieuwing binnen het premiumsegment van Stellantis, samen met merken als Alfa Romeo en DS Automobiles.
Van wigvorm tot vijfdeurs: een blik op het verleden
De Ypsilon begon zijn leven in 1985 onder de naam Y10. Het model viel op door zijn moderne lijnen, zwarte achterklep en hoge mate van comfort voor een kleine auto. In 1995 volgde de Lancia Y, die zich onderscheidde als luxe stadsauto met een ongekend kleurenaanbod. De derde generatie uit 2003 bood meer ruimte en betere materialen, terwijl de vierde generatie uit 2011 voor het eerst als vijfdeurs werd aangeboden, wat de auto aantrekkelijker maakte voor een breder publiek.
Een terugkerend thema in de Ypsilon-geschiedenis is de nauwe band met mode en design. Van samenwerkingen met merken als Missoni en Momo Design tot de stijlvolle Ypsilon Alberta Ferretti-editie uit 2022. Bekende ambassadeurs als Eva Herzigova en Cristiana Capotondi gaven het model extra uitstraling. Lancia wist ook telkens te verrassen met opvallende campagnes, zoals de futuristische robotreclame voor de Y10 4WD.
Nieuw model: modern, comfortabel en slim
Het nieuwe model is verkrijgbaar als hybride of volledig elektrisch en straalt moderne elegantie uit. De ronde achterlichten zijn een knipoog naar de klassieke Lancia Stratos, terwijl het verlichte front met drie led-strepen het merk-DNA op eigentijdse wijze uitdraagt. Binnenin valt vooral het S.A.L.A.-systeem op, een virtuele interface die de rijervaring intuïtiever maakt.
De standaarduitrusting is royaal, met onder meer een 10,25-inch display, slimme parkeersensoren en een geavanceerd lichtsysteem. De luxe Cassina-uitvoering beschikt zelfs over Level 2-autonomie – uniek in dit segment. In Nederland is de Ypsilon leverbaar vanaf € 30.800, of tijdelijk via private lease vanaf € 399 per maand.
De hybride versie combineert een 1.2-liter benzinemotor met een elektromotor voor een totaal van 100 pk. De elektrische variant heeft 156 pk en een actieradius van 403 kilometer. Snelladen tot 80% kan in 24 minuten.
Terug naar de rallyroots
Lancia grijpt het jubileum ook aan om zijn sportieve kant te benadrukken. De Ypsilon Rally4 HF markeert de terugkeer naar de rallysport en vormt de basis voor de nieuwe Trofeo Lancia-competitie. Deze klasse maakt deel uit van het Italiaanse rallykampioenschap CIAR en biedt een prijzenpot van € 360.000. Jonge coureurs maken kans op een plek in het officiële Lancia Corse HF-team. De elektrische variant hebben we al voorbij zien komen op de Autosalon te Brussel.
In 2025 komt ook de krachtigste Ypsilon ooit op de markt: de Ypsilon HF met 280 pk. Deze sportieve uitvoering sprint in minder dan 5,7 seconden naar de 100 km/u en heeft een aangepast onderstel en breder spoor. Beide sportmodellen zijn ontwikkeld met hulp van rallylegende Miki Biasion, die in de jaren ’80 wereldkampioen werd met Lancia en sindsdien een vaste waarde is binnen het merk.