Stellantis overweegt productie van EV's naar Europa te verplaatsen
Stellantis overweegt de productie van sommige elektrische automodellen van zijn Chinese partner Leapmotor te verplaatsen van China naar Europa. Deze mogelijke verschuiving komt door de dreigende verhoging van importheffingen door de Europese Unie op stekkerauto’s uit China.
De Frans-Italiaans-Amerikaanse autofabrikant Stellantis overweegt de productie van elektrische automodellen van zijn Chinese partner Leapmotor van China naar Europa te verplaatsen. Volgens topman Carlos Tavares wil het bedrijf hiermee mogelijke extra kosten vermijden die ontstaan door de dreigende verhoging van de importheffing door de Europese Unie. Vorige maand gaf Tavares al aan dat de fabriek in Tychy, Polen, waar momenteel de Jeep Avenger wordt geproduceerd, een mogelijke locatie kan zijn voor de productie van Leapmotor-modellen.
De Europese Commissie maakte deze week bekend dat de importheffingen voor in China gemaakte elektrische auto’s vanaf 4 juli verhoogd kunnen worden tot ruim 38 procent. Brussel beschuldigt China van oneerlijke concurrentie door eigen fabrikanten te subsidiëren, waardoor de autoprijzen kunstmatig laag worden gehouden. Momenteel ligt de invoerheffing op Chinese auto's nog op 10 procent.
Brussel wil echter nog met Beijing in gesprek om een oplossing voor het handelsconflict te vinden. China heeft al gewaarschuwd dat het mogelijk een aanklacht zal indienen bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO) over de geplande nieuwe EU-importtarieven en dreigt met tegenmaatregelen. De Duitse regering probeert eveneens de hogere importheffingen te voorkomen of op zijn minst af te zwakken, om een handelsoorlog met China te vermijden. Duitsland is bezorgd over de impact op zijn economie, gezien China een belangrijke afzetmarkt is.
Naast Stellantis overweegt ook Volvo om de productie van elektrische voertuigen naar Europa te verplaatsen. De Britse krant The Times meldde dat Volvo mogelijk de EX30 en EX90 in België gaat produceren, in plaats van in China. Eerdere geruchten suggereerden dat Volvo helemaal zou stoppen met de verkoop van in China geproduceerde auto's op de Europese markt.